Kyvná vidlice TRAMP

Pokud Vám připadá kyvná vidlice motocyklu JAWA 350/640 jako poddimenzovaná, nelze než souhlasit. Stávající vidlici, mající původ již u motocyklu 350/634 v 1. polovině 70. let 20. století a používané beze změn u motocyklů 350/638, 632, 639 a 640 je možné snadno nahradit vidlicí tužší, pocházející z modelu 350/640-5 "TRAMP". V dalším textu tuto kyvnou vidlici budeme označovat jako "kyvná vidlice TRAMP".

Kyvná vidlice TRAMP konstrukčně vychází z kyvné vidlice motocyklu JAWA 250/593, kde je však odpružena centrální tlumící a pružící jednotkou. Pro potřeby motocyklu TRAMP byla tedy modifikována, ovšem profily ocelových čtyřhranných trubek ramen zůstaly zachovány, stejně tak i napínáky řetězu.

Oproti běžně montované kyvné vidlici je kyvná vidlice TRAMP širší, delší (prodlouží se rozvor) a je lépe vyztužena; úchyty tlumicích jednotek jsou situovány nad rameny a nikoliv vedle nich (po montáži se tedy zvýší zadní část motocyklu). Z těchto důvodů je odlišná také geometrie motocyklu, v důsledku čehož je motocykl snáze ovladatelný.

Oproti klasické kyvné vidlici tak má kyvná vidlice TRAMP tyto výhody:

větší tuhost při kroucení,
lepší ovladatelnost motocyklu (snazší naklápění motocyklu v zatáčkách),
vzhled (umocněn stříbrným lakováním),
snadno dostupná jako náhradní díl,
příznivá cena.

Přesto má kyvná vidlice TRAMP i několik nevýhod:

zvýšení zadní části motocyklu a tím i zvýšení těžiště,
nutné použít delší řetěz, v případě použití uzavřeného krytu řetězu také delší gumové (a drahé) "nohavice",
poměrně nepřesná výroba.

Díly, které jsou pro výměnu za kyvnou vidlici TRAMP zapotřebí:

kyvná vidlice kompletní ("hranatá", "TRAMP") - montážní celek skládající se ze zadní vidlice svařené, čepů, vložek, misek a těsnění,
2 ks napínáky řetězu,
stojánek úplný (svařený),    
pohotovostní stojánek (možno pouze prodloužit stávající),
osa kola,
čep rozety,
rozpěrka (mezi levé rameno a štít brzdy),
3 ks podložky (pod matici a hlavu osy kola, též mezi kryt řetězu a pravé rameno),
2ks manžety (gumové "nohavice" krytu řetězu),
kryt vnější pro hranatou vidlici (pravá polovina plechového krytu řetězu - není nezbytně nutné, je možné použít kryt stávající a vyrobit do něj středicí pouzdro),
řetěz 133 článků (je možné pouze prodloužit stávající),
lanko zadní brzdy,
2 ks šroubů M12x40 s podložkami a maticemi (pro uchycení tlumičů).

Montáž 

Samotná montáž není nikterak složitá. Prvním krokem samotné přestavby může být záměna stojánku, při čemž se zpravidla neobejdeme bez demontáže výfuků. Čepy stojánku jsou v rámu pouze zasunuty a zajištěny pojistným hřídelovým kroužkem (tzv. segrovkou). Po výměně stojánku máme další práci ulehčenu, neboť pro práci se zadním kolem máme k dispozici více prostoru a tak je mj. možné vyjmout zadní kolo bez naklánění motocyklu, aniž by bylo nutné stojánek podkládat.

Demontáž kola je díky vyššímu stojánku snadná

Další fází je vyjmutí stávající kyvné vidlice. Po demontáži převodníku (rozety - je nutné vylisovat čep a nalisovat nový, kratší), krytu řetězu a řetězu samotného (je nutno jej buď prodloužit nebo vyměnit, viz výše), páky zadní brzdy (včetně hřídele) a tlumičů pérování povolíme matice svorníku kyvné vidlice a svorník vyrazíme. Pokud to nejde, není vhodné používat násilí (hrozí deformace rámu!), ale je lépe obětovat starou kyvnou vidlici, rozřezat ji a pak ji vyjmout. 

Úplný čep kyvné vidlice

Uložení kyvné vidlice je vhodné cca po 2 letech provozu demontovat, zkontrolovat stav čepů, metaloplastových vložek, těsnění (o-kroužků) a popř. provést jejich výměnu. Před montáží vše důkladně promažeme tukem. Takovouto údržbou předcházíme korozi uložení kyvné vidlice, které pak snáze podlehne opotřebení a vzniknou nežádoucí vůle.

Zabudování nové kyvné vidlice je pak postupem opačným. Matice svorníku je nutné dobře dotáhnout. Upevníme tlumiče pérování. Zaměníme též bowden zadní brzdy, připravíme si novou rozpěrku, do krytu řetězu (již vyměněnými manžetami) vložíme řetěz a rozetu s novým čepem. Při konečné montáži kola dáme pozor na to, že rozeta s krytem řetězu je nasazena pouze na ose kola a tak nám montáž znesnadňuje. Při napínání řetězu nezapomeneme dát kola do jedné stopy, tzv. do latě. Průhyb řetězu udržujte větší, než se standardní kyvnou vidlicí, v provozu se osvědčil průhyb ±2,5 - 3 cm, nebo také takové napnutí, kdy lze horní gumovou manžetu krytu řetězu přitisknout shora ke kyvné vidlici zhruba v místě jejího uložení. 

Tipy:

Pokud nelze vsunout při montáži kola mezi záchyt reakce brzdy a levé rameno vidlice rozpěrku, je možné mezi levé rameno a záchyt reakce brzdy vložit dřevěnou násadu od kladiva (nic neodře a zároveň je dostatečně tuhá), zapáčit a tak získat získat prostor pro vsunutí rozpěrky.
Jako výhodné se jeví použití ložiska rozety oboustranně krytého gumovými kroužky, značeno 6205 2RS. Takto označené ložisko je již výroby opatřeno celoživotnostní náplní tuku a tak již v provozu nevyžaduje žádnou další údržbu. 
  

Celkové náklady:

cca 4000 Kč (z toho samotná vidlice cca 1600 Kč)